Saturday, May 7, 2011

Harum Cempaka


AUTHOR: Norhayati Berahim

Kredit to Ryna,junior di 1st College kerana pinjamkan akak novel ni.Duration day membaca 1 malam jika tak sibuk.

Novel ini mengisahkan Chempaka yang lahir sebagai anak tanah rancangan, hidup susah lantaran ayahnya yang tidak bertanggunggjawab malahan bermukah dengan Mak Usunya.Okey cerita ni tidak memfokuskan sangat kehidupan Chempaka.

Novel ini memfokuskan tentang fitnah Contoh watak Aida dan Mami Andrian yang sesuka hati mak bapak tiri dia memfitnah orang dengan maha dasyatnya. Kepercayaan kita dengan orang yang kita rapat, contohnya ketika Aida memfitnah Chempaka sebagai perempuan yang tidak elok kepada Andrian tetapi hati Andrian teguh dan percaya dengan keperibadian Chempaka.

Hubungan antara lelaki dan perempuan.Syed Adhil dan Chempaka.Bodoh dan butanya mata Syed Adhil bila perempuan yang baik di depan mata. Kadang kala itu realiti kan.Kita berkawan dengan lelaki dan suka tapi last2 kita member jer..

Then jangan simpan perasaan dendam.Seperti mak Chempaka kepada ayahnya,Pak Hassan.Walaupun Pak Hassan dah buat onar dengan family dia, mak Chempaka tetap menolongnya.

Lastly, kehidupan kita boleh berubah dengan usaha, Seperti Chempaka dan keluarganya, dari miskin mereka berjaya mendaki tangga kesenangan..serta ditekan kan solat tidak dilupakan

Novel ini best dan banyak pengajaran.Bukan kisah chenta semata - mata.

No comments: