Saturday, May 7, 2011

Hijab Sang Pencinta

TAJUK : HIJAB SANG PENCINTA
NUKILAN : RAMLEE AWANG MURSHID
TERBITAN : ALAF 21 SDN. BHD
Meskipun Yaya merupakan peminat tegar Ramlee Awang Murshid (RAM), Yaya tidaklah biased dalam menulis review kali ini. Novel ini merupakan novel yang Yaya tunggu – tunggu selepas Bagaikan Puteri dan Cinta Sang Ratu. Malangnya, perasaan membuak @ excited itu tiada bila Yaya membaca novel ini. Yaya tidak tahu kenapa.
Kisah ini bermula dengan Manggala(serigala jadian) yang dilarikan oleh Rajikin dari novel yang lalu. Bagaimana si Manggala ini berusaha untuk membunuh Laksamana Sunan. Selain itu, Laksamana Sunan juga diburu oleh Panji Tengkorak yang kononnya warisan dari Nyi Burga Kelara. Jatuhnya kerajaan Pulau Utara(Maharani) sehingga tenggelamnya pulau itu dan mengakibatkan ombak besar hingga ke Tanah Rencong(Aceh). Kematian bonda Saifudin akibat permainan halus si Melor meruntun perasaan kerana ketidaksampaian hasrat untuk bertemu anakandanya.Sikap Sultan Melaka yang masih tidak kebah dari murka menyebabkan Laksamana Sunan terpaksa menyembunyikan diri ke sebuah gua. Bermula dari sini, keagungan Allah yang tidak kita duga berlaku, Laksamana Sunan bangkit di abad 21.
Walau bagaimana pun, RAM tetap pujaan hati Yaya..eh.hehehehe.Novel kali ini telah melengkapkan trilogy beliau. Alangkah bagusnya Laksamana Sunan itu benar – benar ujud.Aduh kepingin sekali ingin bertemu. Lihat bagaimana kesannya penulisan beliau.WAJIB BELI.


No comments: